講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-03-05 13:00
美術解剖学に基づく多層化ソフトボディを用いた食い込みシミュレーション ○唐沢博実・兼松祥央・松吉 俊・三上浩司(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
近年の3Dキャラクターモデルには衣服のシミュレーションや髪のなびきなど細かい表現がされている。しかし、肉の揺れなどの動きや、腕や足への衣服の食い込みなどの形状変化に関しては表現が乏しい。そこで、本研究では筋肉、脂肪、靭帯による柔らかさの違いを再現し、イラストにおける食い込みやつぶれの再現をより容易にするモデリング手法を提案する。本研究のモデルがイラストにおける食い込み表現を再現できているかどうかを確認するため、画像類似度測定を行った。実験の結果、本研究のモデルはイラストにおける太ももの食い込み表現を従来手法よりも容易に再現できることが確認できた。 |
(英) |
Recent 3D character models have detailed expressions such as simulation of clothing and fluttering of hair. However, they are lacking in terms of movements such as the swaying of flesh and shape changes such as arms and legs deformation from socks compression. In this study, we propose a modeling method to reproduce the differences in softness among muscles, fat, and ligaments, and to reproduce the bite and crush of clothing in illustrations more easily. To confirm whether our model can reproduce the bite in illustrations, we conducted image similarity measurements. The experimental results show that our model can reproduce thigh bite in illustrations more easily than conventional methods. |
キーワード |
(和) |
食い込み表現 / 美術解剖学 / ソフトボディ / 3DCG / モデリング / / / |
(英) |
Deformation From Socks Compression / Art Anatomy / Soft Body / 3DCG / Modeling / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, pp. 203-206, 2024年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2024-02-27 (AIT) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
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