講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-03-05 13:30
アクースモニウムを制御する音楽系ライブコーディングの提案 ○天野憲樹(武庫川女子大) |
抄録 |
(和) |
我々は,プログラミングをパフォーマンス・アートの一つと捉えるライブコーディングの適用領域と可能性について探求している.その一環として,本研究では,アクースモニウムを制御するライブコーディングを提案する.アクースモニウムは電子音響音楽の楽器に相当する演奏ツールであるが,多くのスピーカをフェーダで操作するシンプルな装置であり,できることが限られる.また,電子音響音楽も明確な旋律を持たない独特な音楽である.本研究では,そのようなアクースモニウムを音楽にもとづくライブコーディングで制御することを目指す.具体的には,フェーダ操作をプログラミングに置き換え,アクースモニウムをより柔軟かつ正確に制御可能にし,電子音響音楽以外のメロディアスな音楽の演奏ツールとして機能させることを目指す. |
(英) |
We are exploring the application areas and possibilities of live coding, which treats programming as a type of performance art. As part of this, this study proposes live coding to control Acusmonium. The acusmonium is a performance tool equivalent to an instrument in acousmatic music, but it is a simple device that operates many speakers with faders and is limited in what it can do. Furthermore, acousmatic music is a unique type of music that does not have a clear melody. In this research, we aim to control such acusmonium using musical live coding. Specifically, we aim to replace fader operations with programming, make it possible to control the acusmonium more flexibly and accurately, and make it function as a performance tool for melodious music other than acousmatic music. |
キーワード |
(和) |
アクースモニウム / ライブコーディング / 立体音響 / 電子音響音楽 / / / / |
(英) |
Acousmonium / Live Coding / Stereo Sound / Acousmatic Music / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, pp. 113-116, 2024年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2024-02-27 (AIT) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|