講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-03-15 10:40
崇高体験を意図したVRコンテンツと視点の高さによる生理・心理的影響 ○松葉弘朗・塚原帝成・山下希巳・丸山翔大・河合隆史・伴地芳啓(早大)・石津智大(関西大) |
抄録 |
(和) |
本研究では VR空間内に表現した自然風景を観察する際の視点の高さや, VR内に設置された足場の有無やその性質によって想起する恐怖感が, 崇高さにどのような影響を及ぼすかについて検証した. 先行研究ではVRを用いた立体視(3D)360度の映像刺激は, 崇高さを体験する際に有用である一方, どのような因子が崇高とされるかについては検証が不十分だった[1]. そこで視点の高さや足場が異なるVR刺激を見た際の心理的な影響と共に, 精神的発汗が強く現れる掌部分の皮膚電気活動(EDA)を観測し, 生理的な影響についても実験・分析を行なった. |
(英) |
In this study, we examined how the height of the viewpoint when viewing the natural scenery prepared in VR, the presence or absence of scaffolding designed in VR, and the nature of the scaffolding designed in VR affect the sublime by making the viewer imagine falling. In previous studies, 3D 360-degree visual stimulation using VR was useful for experiencing the sublime, but there was insufficient verification of how the sublime is designed [1]. In addition to observing the psychological effects of viewing VR stimuli with different viewpoint heights and scaffolding, we also observe electrodermal activity (EDA) in the palm area, where mental sweating is strongly manifested, and conduct experiments and analyses for physiological effects. |
キーワード |
(和) |
VR / 崇高 / 畏怖 / 視点の高さ / 足場 / / / |
(英) |
VR / Sublime / Awe / Viewpoint Height / Scaffold / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, no. 12, 3DMT2024-16, pp. 61-64, 2024年3月. |
資料番号 |
3DMT2024-16 |
発行日 |
2024-03-07 (3DMT) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
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