講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-02-24 11:45
アマチュア向け3DCGキャラクタアニメーション制作システムの検討 ○小林大悌(東京都市大)・井上誠喜(NHKメディアテクノロジー)・八木伸行(東京都市大) |
抄録 |
(和) |
数多くの動画コンテンツが動画共有サービスに投稿されているが,初心者にはアニメーション制作ツールが難しいことや,期待するモーションを作ることが難しいなどの理由から,魅力的な3DCGキャラクタアニメーション動画の数は少ない.この問題を解決するために,KinectとTVMLプレーヤを組み合わせた,アマチュアでも簡単に構築できるシステムをベースとして,Kinectでキャプチャしたモーションを使って,モーションの自由度が大きい表現豊かな3DCGキャラクタアニメーションを,CGの初心者でも簡単に制作できるツールの実現を目指している.骨格モデルが異なる場合への対応,魅力的なモーション演出の自動付加などの課題は残されているが,現在の取り組み状況を報告する. |
(英) |
Many video contents are posted on the video sharing service, but attractive videos of 3DCG character animation is not so many, because it is difficult to handle the animation production tool and create the expected motion for beginners. This study challenges to solve the problem and build production tool combined with the Kinect and TVML player, which even amateurs can easily construct and even beginners of CG can produce rich 3DCG character animation with flexible motion using motion captured by Kinect. This report describes current trial although problems such as support to the case where the skeleton model is different and automatic addition of an attractive motion effect are left. |
キーワード |
(和) |
3Dコンピュータグラフィクス / キャラクタアニメーション / モーションキャプチャ / アマチュアクリエータ / TVML / Kinect / / |
(英) |
3D computer graphics / Character animation / Motion capture / Amateur creator / Kinect / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, no. 6, ME2018-56, pp. 45-48, 2018年2月. |
資料番号 |
ME2018-56 |
発行日 |
2018-02-17 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
査読に ついて |
本技術報告は査読を経ていない技術報告であり,推敲を加えられていずれかの場に発表されることがあります. |
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