講演抄録/キーワード |
講演名 |
2009-03-18 11:45
子どもの認知発達と映像 ○中田 栄(愛知学院) |
抄録 |
(和) |
本研究は、子どもの認知発達と映像について検討することを目的とする。子どもの発達過程に応じた映像教材を制作する際の心理的要素について検討する。まず、子どもの興味をひく丸みを強調したキャラクターを用いる。さらに、子どもに好まれるキャラクターにはどのような特徴があるのかを分析する。さらに、丸みと表情の豊かさが子どもの興味を引く要因であることをふまえ、子どもの認知発達に応じた映像教材に求められる条件について分析する。視覚的にも落ち着きのあるやわらかいイメージは、子どもの情緒的な安定をもたらす。 |
(英) |
This research aims to examine child's cognitive development and image.
This research analyzes a psychological element when the image teaching material corresponding to child's development process is produced.
First of all, the character to emphasize roundness that pulls child's concern in the beginning is used.In addition, the feature of the character that supports child's concern is analyzed.A round image is liked by the child.The expression of the character is important.
A calm, soft image brings child's emotional sense of security in the sight. |
キーワード |
(和) |
認知発達 / 映像 / 発達過程 / 心理的要素 / / / / |
(英) |
cognitive development / image / development process / Psychological element / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 33, 2009年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2009-03-10 (3DIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|