講演抄録/キーワード |
講演名 |
2009-12-03 16:45
多視点テクスチャのマッピングにおけるムラ低減のための簡易手法 ○山浦雅史・磯野友洋・吉田俊之(福井大) |
抄録 |
(和) |
多方向から撮影したテクスチャ画像を対象物体の3次元モデルにマッピングする際は,視点の変化に伴う照明条件の変動によってテクスチャ画像間にムラが生じ,3次元モデル上で顕著な輝度ムラとなる可能性がある.この問題を回避するための一般的手法として,物体表面の反射モデルと光源情報を用いてテクスチャの輝度を補正する手法等が知られているが,3次元形状や反射モデルの誤差等の要因により,輝度ムラを完全に除去することは困難である.そこで小文では,このようなモデルベースによるアプローチではなく,マッピング後のテクスチャ間の輝度差を直接低減することにより,視覚的な不連続性を除去する簡易な手法を提案する.具体的には,ラプラスの方程式を用いて輝度差を補正する手法を,各視点方向からの投影画像に適用することでムラの低減を図る.いくつかの対象物体に本手法を適用し,その有効性を検証する. |
(英) |
Mapping of multi-viewpoint texture images onto the corresponding 3-D shape model often introduces severe nonuniformity of luminance because of a variation of illumination conditions with respect to each viewpoint. To alleviate this problem, although several model-based compensation techniques based on a surface reflection model and light source information have been proposed, a perfect reduction of such a nonuniformity is generally impossible. This paper therefore proposes a simple reduction technique for the nonuniformity based not on a physical model but on a direct and visual reduction of the nonuniformity. Several experimental results show that the proposed technique is promising. |
キーワード |
(和) |
テクスチャマッピング / 多視点 / 不連続 / ムラ / 補正 / / / |
(英) |
texture mapping / multi-viewpoints / discontinuity / nonuniformity / compensation / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 33, no. 54, ME2009-221, pp. 29-32, 2009年12月. |
資料番号 |
ME2009-221 |
発行日 |
2009-11-26 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|