講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-02-27 11:00
TVコマーシャルの挿入タイミングが子どもの心的状態に与える影響 ~ 脳活動及び生理指標による検討 ~ ○澤井美紗・長田典子(関西学院大) |
抄録 |
(和) |
映像コンテンツが生体に与える影響について,さまざまな側面から関心が高まっている.その1つとして,現在の日本のテレビ番組において,番組のクライマックスの直前に一旦コマーシャル(CM: commercial message)を入れるという形式が頻繁に採られ、問題となっている.本研究では,4〜5才の子どもに対し,脳活動,心拍,呼吸,瞬目,皮膚電位活動の計測を行い,CM挿入タイミングの違いが子どもの心的状態に与える影響を検討した.計測データを解析した結果,クライマックスに挿入されるCM(山場CM)は,視聴者の集中を阻害し不快感を与えることが示唆された.また,区切りに挿入されるCM(一段落CM)の方がリラックスして映像に集中できることが示された. |
(英) |
Recently there has been an increasing interest in the impact of video content on the human body. Currently, the ploy of using television commercials directly before the climax of a program is increasing in Japan and is becoming a cause for concern. The study was conducted on six children between the age of 4-5 years old and five physiological indicators including brain activity, heart rate, breathing, blinking and electrodermal activity. Analyzed data revealed to us that it is possible the commercials played during the climax of the program may result in a break of concentration and feelings of frustration. And, it is easier to relax and concentrate on the program if commercials were not played during the climax. |
キーワード |
(和) |
fNIRS / 呼吸 / 瞬目 / 皮膚電位 / 集中力 / 不快感 / / |
(英) |
fNIRS / Breathing / Blinking / Electrodermal activity / Comcentaration / Frustration / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 34, no. 10, ME2010-59, pp. 41-44, 2010年2月. |
資料番号 |
ME2010-59 |
発行日 |
2010-02-20 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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