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講演抄録/キーワード
講演名 2011-03-11 14:55
車載EMCにおける等価回路モデリングとコモンモード電流低減のための最適化
岡田慎吾静岡大)・鵜生高徳デンソー)・浅井秀樹静岡大
抄録 (和) 本稿では,まず,車載電子機器のEMC (Electromagnetic Compatibility)問題を扱う上でより実践的な寄生素子を含む等価回路モデルを提案する.ここでは,ワイヤーハーネスが接続されたPCB (Printed Circuit Board)に関する系を扱っており,PCB上のIC (Integrated Circuit)内部のモデルが追加されている.そのため,本モデルは,EMI (Electromagnetic Interference)の原因となるIC内部のスイッチング素子からハーネス側に対して生じるコモンモード電流のシミュレーションを行うのに適している.次に,提案したモデルを用いたシミュレーションの結果と実際の評価基板の測定値の結果を比較する.最終的に,両者の比較結果から,本提案モデルの妥当性を示す. 
(英) In this paper, first, we introduce a practical equivalent circuit modeling for the automotive electromagnetic compatibility (EMC). Our modeling covers the inside of an integrated circuit (IC) on a printed circuit board (PCB), an attached wire harness, and parasitic elements around them. The equivalent circuit is suitable for the simulation of the common-mode current caused by switching devices in the IC, and thereby becoming the electromagnetic interference (EMI) source among automotive electronic devices. With the proposed equivalent circuit, more detailed and valid simulation and optimization can be performed for the common-mode noise reduction. Adequacy of our model is shown by confirming that the simulation results of the equivalent circuit agree with the actual measurement results of an evaluation board.
キーワード (和) EMI低減 / コモンモード電流 / 最適化アルゴリズム / 車載電子機器 / / / /  
(英) EMI Reduction / Electrical Control Units / Common-Mode Current / Optimization Algorithm / / / /  
文献情報 映情学技報
資料番号  
発行日  
ISSN Print edition: ISSN 1342-6893  Online edition: ISSN 2424-1970
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研究会情報
研究会 IEICE-EMCJ BCT  
開催期間 2011-03-11 - 2011-03-11 
開催地(和) 機械振興会館 
開催地(英) Kikai-Shinko-Kaikan Bldg. 
テーマ(和) 放送,EMC,一般 
テーマ(英) Broadcasting Systems, EMC, etc. 
講演論文情報の詳細
申込み研究会 IEICE-EMCJ 
会議コード 2011-03-EMCJ-BCT 
本文の言語 日本語 
タイトル(和) 車載EMCにおける等価回路モデリングとコモンモード電流低減のための最適化 
サブタイトル(和)  
タイトル(英) Equivalent Circuit Modeling and Optimization for Reduction of Common-Mode Current in Automotive EMC 
サブタイトル(英)  
キーワード(1)(和/英) EMI低減 / EMI Reduction  
キーワード(2)(和/英) コモンモード電流 / Electrical Control Units  
キーワード(3)(和/英) 最適化アルゴリズム / Common-Mode Current  
キーワード(4)(和/英) 車載電子機器 / Optimization Algorithm  
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キーワード(8)(和/英) /  
第1著者 氏名(和/英/ヨミ) 岡田 慎吾 / Shingo Okada / オカダ シンゴ
第1著者 所属(和/英) 静岡大学 (略称: 静岡大)
Shizuoka University (略称: Shizuoka Univ.)
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) 鵜生 高徳 / Takanori Uno / ウノウ タカノリ
第2著者 所属(和/英) 株式会社デンソー (略称: デンソー)
DENSO CORPORATION (略称: DENSO CORP.)
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) 浅井 秀樹 / Hideki Asai / アサイ ヒデキ
第3著者 所属(和/英) 静岡大学 (略称: 静岡大)
Shizuoka University (略称: Shizuoka Univ.)
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講演者
発表日時 2011-03-11 14:55:00 
発表時間 25 
申込先研究会 IEICE-EMCJ 
資料番号  
巻番号(vol) ITE-35 
号番号(no)  
ページ範囲  
ページ数 ITE- 
発行日  


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