講演抄録/キーワード |
講演名 |
2012-02-18 10:45
粘土を用いた直感的3Dモデリングシステムの構築 ○須永知樹・橋本直己(電通大) |
抄録 |
(和) |
3Dモデルの制作において,概形を造りそれを基に詳細化する手順がとられる.この場合,高度な機能よりも柔軟に表現可能な操作性が重要である.本研究では概形を素早く形作ることを目的として,直感的な3Dモデルの製作が可能なシステムの構築を行う.インタラクティブなモデリングを実現するため,ユーザが形成した粘土の形状をリアルタイムに取得しポリゴン化を行う.またリアルタイムで編集可能な3次元インターフェースによるペインティング機能を実装する.これらの機能を一台の深度センサとカメラで実現する手法を提案する. |
(英) |
In recent 3D modeling, we often make a rough shape of targets, and refine it as post processing. In this style, rich functions are not useful and usability is much more important for flexible expression. Therefore, in this research, we propose an intuitive 3D modeling system for expressing our images as 3D shapes roughly and quickly. In order to archive interactive 3D modeling, this system scans real clay shaped by a user, and converts it into a polygon model in real-time. Additionally we implement a painting function using 3D interface in real time. These functions are composed of only a depth sensor and a camera. |
キーワード |
(和) |
モデリング / 粘土 / 直感的 / Kinect / / / / |
(英) |
3DModeling / Clay / Intuitive / Kinect / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 36, no. 8, ME2012-9, pp. 33-36, 2012年2月. |
資料番号 |
ME2012-9 |
発行日 |
2012-02-11 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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