講演抄録/キーワード |
講演名 |
2014-02-17 16:30
ヒッティング動作中のインパクト位置の特性、及びそれを利用してインパクト前にインパクト位置を推定する新技術 鈴木雅洋・○ピヤラット シラパスパコォンウォン・海野 浩・上平員丈(神奈川工科大) |
抄録 |
(和) |
3D映像とユーザーの身体との相互作用のために筆者らが提案した技術が,ユーザーが3D映像を打つ相互作用に適用できるか検討する.最初に,打つ動作の特性について検討して,インパクトの位置(つまり,3D映像の位置)が,打つ動作の速度が最高に達する位置に極めて近いことを示す.次に,この特性を利用して提案技術を打つ相互作用に適用する方法を提案する.最後に,提案した適用方法を,ユーザーが実物を実際に打つ動作のデータを用いて評価して,提案技術が打つ動作に適用できることを示す。 |
(英) |
This paper examine whether the authors’ proposed technique for interaction between users’ bodies and 3-D images is applicable to interaction where users hit 3-D images. The investigation on characteristics of hitting-movements suggests that the proposed technique can be applied to hitting-interaction by using the characteristic of the impact positions that are the same as the positions of 3-D images. The method for applying is proposed, and is evaluated by using data that are collected under conditions where user actually hit real objects. The results of the evaluation indicate that the proposed technique can be applied to hitting-interaction. |
キーワード |
(和) |
3Dディスプレイ / 3D映像 / 身体 / 相互作用 / / / / |
(英) |
3-D Display / 3-D Image / Human Body / Interaction / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 38, no. 7, HI2014-20, pp. 307-311, 2014年2月. |
資料番号 |
HI2014-20 |
発行日 |
2014-02-10 (HI, ME, AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|
|