講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-09-11 13:30
正射影光線サンプリング面を用いたホログラム計算における相互オクルージョン処理 ○五十嵐俊亮・中村友哉・山口雅浩(東工大) |
抄録 |
(和) |
光線サンプリング面を用いたホログラム計算では、3DCG等によって取得した光線情報から奥行きの深い立体像を再生することができる。著者らはこの手法における計算コストを低減するため、正射影画像を用いて計算する手法を提案した。今回さらに奥行きの深い立体像を再生するために、相互オクルージョン処理を正射影から計算する手法を提案する。これによってホログラムに入射しない光波の計算を省くことで計算コストを低減できることを示す。 |
(英) |
Computer-generated hologram using ray-sampling (RS) plane can reproduce realistic 3D image even with deep scene. In our previous study, orthographic projection was introduced to the method to accelerate the calculation. In this report, we propose a calculation method to realize mutual occlusion culling between multiple orthographic RS planes. The proposed method enables us to synthesize a hologram for deep virtual scene in practical time thanks to the compression of calculation in wave propagation and occlusion processing. In the experiment, we experimentally verified that the occlusion effect was successfully reproduced in axially continuous objects, and the calculation was accelerated compared to the previous RS-based method. |
キーワード |
(和) |
ホログラム / 計算機合成ホログラム / 光線サンプリング面 / 隠面消去処理 / / / / |
(英) |
Computer Generated Hologram / Ray-Sampling Plane / Occlusion Culling / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 39, pp. 5-8, 2015年9月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2015-09-04 (AIT, 3DIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|
|