講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 14:45
伸縮アニメーションによるアニマシーの表現 ○宮原裕貴・中山雅紀・藤代一成(慶大) |
抄録 |
(和) |
コンピュータグラフィックスの発展によって,我々はキャラクタに生命が宿っているかのように感じられるようになった.このような生き物らしさを“アニマシー”とよぶ.
さまざまな研究から,我々は,運動を行う対象の動作にアニマシーを感じることがわかっている.生きているかのようなキャラクタを制作するためには,アニマシーを感じる動作をキャラクタに与えることが重要になる.熟練のアニメータは,そのようなキャラクタを制作できるが,知識や技術をもたない人には困難である.
そこで本研究では,生き物の動作を分類し,アニマシーを感じる本質となる動作を,自律的な計算にユーザの操作を加えて作成し,メッシュモデルの伸縮アニメーションを用いて表現する手法を提案する. |
(英) |
With the development of computer graphics, we have come to feel as if CG characters were alive. Such kind of things are called "Animacy."
From previous studies, we know that we feel animacy in the actions of the objects. In order to produce characters that promise to be alive, it is crucial to make their actions manifest animacy. Skilled animators can produce such characters, though it is difficult for people who do not have such knowledge or skills.
Therefore, we categorize the movements of creatures, and thereby suggest a method to express the essence of animacy by stretching of mesh model. The actions are generated by autonomous calculation and user operations. |
キーワード |
(和) |
アニマシー / アニメーション / 形状マッチング法 / / / / / |
(英) |
Animacy / Animation / Shape-Matching / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 309-312, 2017年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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