講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-02-24 10:30
印象を実現するデザイン行為インデックスを用いたオンラインパーソナライゼーションの支援 ○佐藤 暢・猪股健太郎(関西学院大)・荷方邦夫(金沢美術工芸大)・長田典子(関西学院大) |
抄録 |
(和) |
近年,消費者自身がデザインしたものを作成するサービスが拡大している.しかしながら,初心者にとって目的に沿って製品をデザインすることは容易ではない.そこで本研究では,デザインにおいて初心者でも理想とする価値を創造できるようにするための支援方法の確立を目的として,価値を実現するデザイナーのノウハウを提示する方法について,その有用性を検証した.参加者は「やさしい」,「未来的な」,「大人っぽい」の3つの印象のカップのデザインスケッチを作成した.支援を受けた場合とそうでない場合を比較した結果,デザインが容易な印象において支援は抑制的に働いた.一方,デザインが困難な印象においては促進的に働くことが示唆された. |
(英) |
In recent years, services for creating products designed by consumers themselves have been expanding. However, it is not easy for a novice to design products in accordance with his or her own purpose. Therefore, in order to develop a support system for novices to design ideal impressions, we verified the effectiveness of a method of presenting know-how of designers that could be realizing value. Participants created design sketches of cups based on “gentle,” “futuristic,” and “mature” impressions separately. Results of comparing the evaluations between supported and unsupported conditions suggested that when the impression is easy to realize in design, presenting design knowledge would interrupt the design performance. In contrast, when the impression is hard to realize in design, the support would be effective. |
キーワード |
(和) |
デザイン行為 / デザイン支援 / / / / / / |
(英) |
Design activity / Design support / / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, no. 6, ME2018-44, pp. 1-4, 2018年2月. |
資料番号 |
ME2018-44 |
発行日 |
2018-02-17 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
査読に ついて |
本技術報告は査読を経ていない技術報告であり,推敲を加えられていずれかの場に発表されることがあります. |
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