講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-16 14:15
小学校段階におけるプログラミングのための円滑な導入教育に関する考察 ○山田聖也・原田拡輝・長谷川隼兵・椿 郁子(東京工科大)・桑原明栄子(明星大) |
抄録 |
(和) |
日本では、2020年からプログラミング教育を必修化することを決定した。しかし、国内外のプログラミング教育の現状と学生のプログラミング学習におけるつまずきについて調査した結果、多くの児童にプログラミングを理解させることには課題があると判明した。この調査結果から、幼児がプログラミングをよりわかりやすい形で理解できるように、フローチャートを活用しブロックを組み合わせることでプログラミングを学ぶことができる装置を制作した。 |
(英) |
In Japan, we decided to do programming education from 2020. However, as a result of investigating the current state of programming education at home and abroad and investigating problems of student's programming learning, it turned out that many children had problems in understanding programming. From this survey result, we created a device that can learn programming by combining blocks applied flow charts, so that young children can understand programming more easily |
キーワード |
(和) |
プログラミング教育 / 小学校におけるプログラミング教育 / / / / / / |
(英) |
learning technique for programming / programming at elementary school level / / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, pp. 65-68, 2018年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2018-03-09 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|