講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-02-09 11:00
バーチャルスタジオシステムにおけるインタラクション支援のための振動フィードバック法 ○西岡勇冴・小林大悌・八木伸行(東京都市大) |
抄録 |
(和) |
バーチャルスタジオにおいてCGオブジェクトとインタラクションを行う際には,合成映像をモニタで目視しながら演技をする必要があり,目線や演技が不自然になる問題が発生する.そこで,小型の振動デバイスをカメラに映らない身体部分に着け,CGオブジェクトまでの距離を,振動デバイスの振動パタンを変えることで演技者に知らせるインタラクション支援法について実験的検討を行った.アナログ的な振動パタンで距離を伝えることができた今回の実験ではデジタル的な振動パタンだった以前の報告に比べ良い評価を得た.振動パタンの工夫により,バーチャルスタジオシステムにおけるインタラクション支援法として,有効であることが確認できた. |
(英) |
When interacting with the CG object in the virtual studio system, it is necessary to perform while viewing the synthesized video with the monitor, causing problems that the line of sight and acting become unnatural. Therefore, an interaction support method is investigated, on that performer wears a small vibration device at a position where it is not shot by the camera, and the vibration device informs the performer of the distance to the CG object while changing the vibration pattern according to the distance to the CG object. This experiment which informs the distance by analog vibration pattern acquires a better evaluation than the previous experiment which informs by digital vibration pattern. It is confirmed that the proposed method is effective for interaction support method in the virtual studio system by devising the vibration pattern. |
キーワード |
(和) |
バーチャルスタジオ / インタラクション / 振動 / フィードバック / ハプティック / / / |
(英) |
Virtual studio / Interaction / Vibration / Feedback / Haptic / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 43, no. 4, ME2019-1, pp. 1-2, 2019年2月. |
資料番号 |
ME2019-1 |
発行日 |
2019-02-02 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|