講演抄録/キーワード |
講演名 |
2020-03-11 14:50
自己の身体提示によるVR酔いへの影響 ○三浦直樹(芝浦工大/産総研)・氏家弘裕(産総研/芝浦工大)・大倉典子・木村昌臣(芝浦工大/産総研) |
抄録 |
(和) |
本研究はVR映像での自己身体提示によるVR酔いへの影響の検証を目的とし,実験ではVR空間を移動する映像を提示した.提示した映像はCGのみ,CGに参加者の手を現実と同様の向きと方向で重畳した映像および,位置と方向を上下反転することで自分の身体の一部と感じにくくした手を重畳した映像の3種類とした.実験の結果,参加者の手を反転するか否かによらず,手を重畳した映像では重畳しなかった映像よりも酔いの評価値が有意に低くなった.したがって,映像中に提示した定常的な視対象が自己身体の一部と感じやすいか否かはVR酔いに影響しないと考えられる. |
(英) |
This Study investigated the effect of presenting own body on VR sickness. In the experiment, we presented VR movie through HMD. The VR movie was 3 types: CG only, CG with the participant’s hands superimposed in the same arrangement as in real, and CG with the hands superimposed on the position and direction upside down for making it hard to feel their hands as part of own body. As a result, regardless of the position and direction, the VR movie with the hand superimposed had a lower sickness score than the movie without the hand superimposed. This result suggested that whether the steady visual object presented in VR movie is easy to feel as a part of own body does not affect VR sickness. |
キーワード |
(和) |
HMD / VR酔い / 自己身体 / 定常的視対象 / / / / |
(英) |
HMD / VR sickness / Own body / Steady visual object / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 44, 2020年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2020-03-04 (HI, 3DIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|