講演抄録/キーワード |
講演名 |
2020-03-13 14:20
炎のリアルタイムレンダリングにおける伸びと切れ端およびその変化の表現 ○山本紗綾香・兼松祥央・阿部雅樹・渡辺大地・三上浩司(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
リアルタイムな炎の表現は、ゲームなど様々なコンテンツで用いられている。しかし、熱源が移動した際に、炎が伸びるような見た目と、切れ端になっていくような見た目が十分に表現できている手法はない。そこで本研究では、現実の動画から炎の動きを分析し、この表現を実現した。手法として、パーティクルエフェクトの生成方法に特定のルールを与えた。さらにパーティクルのテクスチャのポリゴン頂点を別のパーティクルの方へ引き伸ばし、アルファ値や画面の輝度値に詳細部分を表現する処理を加えた。結果、十分なリアルタイム性を保持しながら、炎が伸びて切れ端になっていく見た目が表現できた。 |
(英) |
Real-time expression of flame is used in various contents such as games. However, there is no method capable of sufficiently expressing the appearance of the flame stretching and the pieces of the flame when the heat source moves. Therefore, in the method of this research, the movement of the flame was expressed through analysis from the actual movie. As a method, a specific rule is given to a method of generating a particle effect. In addition, the polygon vertices of the particle texture were stretched toward other particles, and the alpha values and screen brightness values were processed to express details. As a result, while maintaining sufficient real-time capability, the appearance that the flame stretches and becomes pieces could be expressed. |
キーワード |
(和) |
リアルタイムレンダリング / パーティクルエフェクト / 火炎レンダリング / / / / / |
(英) |
Real-time rendering / Particle effects / Flame rendering / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 44, pp. 357-360, 2020年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2020-03-06 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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