講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-02-27 13:45
野菜パッケージのデザイン要素と感性評価の関係 ○庄野 翔・石川智治・阿山みよし(宇都宮大) |
抄録 |
(和) |
商品パッケージは,商品を守るだけでなく,消費者の購買意欲の促進などに寄与するため,消費者の感性に訴えかけるデザイン要素の探究は必要不可欠である.本研究では,野菜の中でも消費量が多いトマトに注目し,文字のサイズ,間隔,位置,及び,色などに関するデザイン要素と感性評価との関係を検討し,購買意欲につながるパッケージの商品名デザインを明らかにすることを目的した.その結果,購買意欲につながるパッケージの商品名デザインとして,文字サイズ,間隔,位置,及び色などの条件を明らかにした. |
(英) |
The purpose of this study is to study the product name design of packages that will lead to purchasing motivation. A visual evaluation experiment was conducted to evaluate packages with different product name designs by designing "tomato" with different product name font sizes, character spacing, positions, and colors on packages containing tomatoes. By summarizing the experimental results for each design element and comparing them, we clarified the conditions for increasing evaluation tendency and purchasing motivation, and examined the product name design conditions and model image of the package that leads to purchasing motivation. |
キーワード |
(和) |
パッケージ / デザイン / 商品名 / 野菜 / / / / |
(英) |
Package / Design / Product name / Vegetables / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 45, no. 6, ME2021-42, pp. 53-56, 2021年2月. |
資料番号 |
ME2021-42 |
発行日 |
2021-02-20 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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