講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-03-08 16:00
オンライン授業のインタラクティブ性を支援するツールの提案 ○中山亜里沙・西原穂乃果・加藤邦拓・太田高志(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
COVID-19拡大に伴い,大学ではオンラインでの遠隔授業が増えている.しかし既存のオンラインミーティングツールでは,自宅環境での互いの姿が見えることを嫌う学生がカメラで顔を映さず,教員が教室の反応を掴みづらいことから,一方的な授業進行になりがちになるという問題を抱えている.こうした問題を解決するため,本研究では学生・教員側にそれぞれ異なる情報を表示することで,学生の顔出し・発言に対する心理的障壁を緩和する,オンライン授業に特化したツールデザインを考案する.また本稿では提案ツールを元に実施したアンケート調査について報告する. |
(英) |
With the expansion of COVID-19, online class is increasing in universities. However, many of the students who dislike showing each other’s faces in their home environment, often turn off their cameras and attend class. Therefore, it becomes difficult for teachers to grasp the students’ reactions, and the class tends to lose its interactive nature. To solve these problems, we propose a novel tool design specifically for online classes. Displaying different information to students and teachers allows students to reduce the mental obstacle for showing their faces and speaking. In this paper, we also conducted a questionnaire survey using the proposed tool design. |
キーワード |
(和) |
オンライン授業 / 学習支援 / インタラクティブ / / / / / |
(英) |
online class / educational support / interactivity / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 45, pp. 261-264, 2021年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2021-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|