講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 13:50
アパレルECサイトにおける商品詳細動画の必要性についての研究 ○矢野智一・石川知一(東洋大) |
抄録 |
(和) |
近年、EC業界は成長を見せている。その中でもアパレルECサイトは商品情報をユーザに多く発信することが求められる。しかし、情報を多く発信することが本当にユーザにとって良いかわからない。本研究では、現代のアパレルECサイトの商品詳細で使用されている静止画から動画へと移り変わった場合、また動画に移り変わった場合、余白に効果はあるのかをユーザの反応を調査し、アパレルECサイトのベストプラクティスを検討する。 商品詳細に静止画、動画、動画周辺に余白を用いたアパレルECサイトを3種類構築した。この3種類のアパレルECサイトを被験者にスマートフォンで回遊していただき、アンケート調査を実施した。 5段階評価のアンケート調査から得られた定量的なデータをt検定によって検証した結果、1つ目の調査では静止画よりも動画の方が「商品理解は深まったか」という質問に対し、有意差が見られた。2つ目の調査での動画と動画周辺に余白を用いたサイトでの対照実験では有意な差は確認できなかった。 |
(英) |
In late years the EC industry shows growth. It is demanded that the apparel EC site send a lot of product information to a user. However, EC site owners don't understand whether EC site users need a lot of information. When we change from a still image used in the product details of the modern apparel EC site to a video in this study, we investigate the reaction of the user whether there is the effect in the margin and examine the best practice of the apparel EC site.
We built three kinds of apparel EC sites: using still images, using videos, using videos with margin, in the product details. We had a subject make an excursion with a smartphone in the apparel EC site of these three kinds and carried out the questionary survey. As a result of having inspected quantitative data obtained from the questionary survey of five phases of evaluations by t-test, a significant difference was seen for a question whether "deepened as for the product understanding" a video than a still image. We were not able to identify the meaningful difference as the video by the control experiment in the site using the margin around a video. |
キーワード |
(和) |
EC / スマートフォン / 動画 / / / / / |
(英) |
EC / Smart Phone / video / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 379-380, 2022年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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