講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-02-19 16:00
実世界360度動画群からのVR空間化システムの検討と評価 ○武縄瑞基(東大)・杉本直樹(MMMakerSugi)・Leslie Woelher(東大)・池畑 諭(NII)・相澤清晴(東大) |
抄録 |
(和) |
現実世界の街を基にしたVR空間が存在するが, それらは街を歩く人や動く車や写実的な建物までは再現できていない. また, VR空間の作成には3Dモデルの知識が必要であり, 誰もが参入できるというものではない. より簡単に現地の雰囲気を再現したVR空間の作成には360度動画を用いることが考えられるが, 動画中の物体に3Dモデルが存在しないことや, 撮影者自身が写ってしまっておりユーザの体験を損ねてしまう可能性があるといった課題がある。本稿では, セマンティックセグメンテーションや動画補完などの深層学習モデル用いて上記の課題を解決しつつ, 映像群から自動的にVR空間に変換するシステムを提案する. また, そのシステムのインターフェースについて、ユーザスタディによって評価を行った. |
(英) |
In existing virtual worlds mirroring real cities, but they do not reproduce walking people, moving cars, and realistic buildings in the streets. Moreover, the creation of virtual worlds requires specialized knowledge of 3D models, such as textures and shaders. A straightforward way to create virtual worlds that reproduce the local atmosphere is to use 360-degree videos. However, the lack of 3D objects in the videos and the presence of the photographer himself can damage the user’s experience. In this paper, we propose a system that automatically converts 360-degree videos into a virtual world while solving the above problems, We also evaluate the interface of the system through a subjective experiment. |
キーワード |
(和) |
360度動画 / バーチャルリアリティ / インターフェース / / / / / |
(英) |
360-degree video / Virtual reality / Interdace / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, no. 6, ME2024-33, pp. 88-93, 2024年2月. |
資料番号 |
ME2024-33 |
発行日 |
2024-02-12 (MMS, ME, AIT) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|
|