講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-03-08 14:10
異なるアスペクト比の画像から受ける印象の違い ○野村光佑・薄井武順・大出訓史(NHK) |
抄録 |
(和) |
近年,演出意図によりアスペクト比が選択された非16:9アスペクト比コンテンツが増加しているが,アスペクト比の違いに応じた観視画角の変化やコンテンツと表示装置のアスペクト比の不一致による表示面積の変化により,非16:9コンテンツから観視者が受ける印象は異なると考えられる.この仮説を検証するため,異なるアスペクト比で演出意図を保持した画像を使用し,表示面積一定条件とモバイル端末で視聴されることを想定した画面高または画面幅一定条件のそれぞれで印象評価実験を実施した.その結果,アスペクト比の違いによる印象の差は,表示面積一定条件では小さく,画面高と画面幅一定条件では表示面積が大きくなるようにアスペクト比を変化させるほど力量性因子を説明する印象で大きくなることを確認した. |
(英) |
Non-16:9 aspect ratio content in which the aspect ratio had been selected based on a creator’s intent has been increased. It is thought that an impression received from the content varies according to change of the viewing angle of viewer. In case of mismatching aspect ratios in the content and display devices, the difference is thought to change well. We conducted an impression evaluation experiment using images with different aspect ratios that preserved the creator’s intent under conditions of a constant display area, and constant screen height or screen width when assuming mobile viewing. As a result, we confirmed that the difference in impressions is small when the display area is constant, while that in impressions which explains the “potency” factor becomes larger as the aspect ratio was changed to increase the display area becomes larger. |
キーワード |
(和) |
アスペクト比 / 非16:9 / 印象評価 / 演出意図 / 表示条件 / / / |
(英) |
Aspect ratio / Non-16:9 / Impression / Creator's intent / Display condition / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, no. 10, BCT2024-39, pp. 15-18, 2024年3月. |
資料番号 |
BCT2024-39 |
発行日 |
2024-03-01 (BCT) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
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