講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-10-06 09:50
[招待講演]言語および非言語視覚情報統合の重要性 ~ 両者を活用したノート記録と振り返り ~ ○大塚作一(鹿児島大) |
抄録 |
(和) |
最近のNIIおよびスタンフォード大学による個別の調査により,日本および米国の学生の学力が極端に低下していることが明らかとなった.この理由はモバイルインターネットサービスや断片的な情報の受容によるものと推定される.発達の観点から考えると子供に対しては論理的な情報や視覚刺激のリアリティ等に関して年齢に応じた適切な電子媒体の提供が重要である.そこで,ノート記録と振り返りを通じて言語と非言語情報処理能力の双方を強化し,構造的で論理的な考え方を育成すること提案する. |
(英) |
Recently, NII and Stanford researchers independently showed that the academic abilities of school students in Japan and US have declined significantly due to their acceptance of mobile Internet services and fragmented information. We describe the importance of providing children electronic materials appropriate for their age from the perspective of development; logical information and reality of visual stimuli. Our solution involves strengthening structural- and logical-mental functions through the bi-modal enhancement of note-taking and review processes. |
キーワード |
(和) |
ノート記録 / AR / VR / 視覚 / / / / |
(英) |
note-taking / augmented reality / virtual reality / visual perception / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, no. 33, ME2017-112, pp. 93-99, 2017年10月. |
資料番号 |
ME2017-112 |
発行日 |
2017-09-29 (ME, AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|