講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-12-14 16:35
質感知覚における課題依存的な知覚学習 ○永井岳大(東工大)・小松柊斗・清川宏暁・田代知範・山内泰樹(山形大) |
抄録 |
(和) |
知覚課題を繰り返すことによる感度上昇は知覚学習と呼ばれる.本研究の目的は,質感知覚に対しても知覚学習効果が現れるか,質感の知覚学習には課題遂行が重要であるかを明らかにすることであった.実験では,様々な光沢感と透明感を持つCG画像群を刺激として用いた.被験者を透明感学習/光沢感学習の2グループに分け,同一刺激群に対してグループごとにそれぞれ透明感/光沢感を弁別させる実験を10日間繰り返した.その学習の前後で,透明感と光沢感に対する感度を比較し,知覚学習の影響を検討した.その結果,学習により,光沢感学習グループでは光沢感に対してのみ,透明感学習グループでは透明感に対してのみ,感度が上昇した.これらの結果は,質感に対しても知覚学習効果が現れることを明らかにするとともに,質感知覚の学習には,刺激を観察するだけではなく知覚判断を繰り返すことが極めて重要であることを示唆している. |
(英) |
The phenomenon that performing repeatedly a perceptual task increases its sensitivity is referred to as perceptual learning. Our aim was to clarify 1) if perceptual learning is observed for material perception tasks, and 2) if performing tasks, not just observing stimuli, is crucial for perceptual learning in material perception. We used computer-graphics images exhibiting both perceptual glossiness and translucency. The observers were divided into two groups according to required tasks: the glossiness group and translucency group. These two groups performed the assigned tasks for the same stimuli for 10 days in the training phase, and we compared the task performances for both glossiness and transparency discrimination before and after the training. The results demonstrated that the task performance for only the material feature the observers trained increased after the training in each observer group, but not for the untrained feature. These results suggest that perceptual learning in material perception required repeating the material judgment tasks, not just observing the material stimuli. |
キーワード |
(和) |
質感知覚 / 知覚学習 / 心理物理学 / / / / / |
(英) |
Material perception / perceptual learning / psychophysics / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, no. 43, HI2018-67, pp. 25-28, 2018年12月. |
資料番号 |
HI2018-67 |
発行日 |
2018-12-07 (HI) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|